U gebruikt een verouderde webbrowser, wij raden u aan over te schakelen naar een van onderstaande moderne internetbrowsers.

Thee en koffie verlagen kans op hartziekte

Datum: 22 juni 2010

Bron: UMC Utrecht (bewerking kiesBeter.nl)

Het drinken van thee of koffie verkleint de kans op hartaandoeningen. Dat concluderen onderzoekers van het UMC Utrecht.

Oude vrouw met koffie

De onderzoekers volgden 13 jaar lang de leefstijl van ruim 37.000 Nederlanders. Ze keken ook hoeveel mensen in die periode hart- en vaatziekten kregen. Daarna onderzochten ze of het drinken van koffie en thee hiermee samenhing.

Koffie, thee en hartaandoeningen

De onderzoekers concluderen dat koffie en theedrinken van invloed is op ziekte van de kransslagaderen (de meest voorkomende hartaandoening). Het drinken van meerdere koppen zwarte thee per dag verlaagt het risico op kransslagaderziekte met ongeveer eenderde. Ook matig koffiedrinken verlaagt het risico op kransslagaderziekte: bij 1 tot 4 koppen per dag is het risico ongeveer 20% lager ten opzichte van minder dan 1 of meer dan 4 koppen koffie per dag. Het drinken van koffie of thee blijkt de kans op een beroerte niet te veranderen.

Oorzaken onduidelijk

Het onderzoek geeft geen antwoord op de vraag waarom koffie en thee van invloed is op de gezondheid. De caffeïne in koffie en thee zou het risico op hart- en vaatziekten kunnen verhogen. Maar koffie en thee bevatten ook anti-oxidanten die juist een gunstig effect hebben. Er zijn overigens verschillen in leefstijl tussen koffie- en theedrinkers. Theedrinkers leven over het algemeen gezond en stevige koffiedrinkers leven gemiddeld juist ongezonder. In het onderzoek werd hiermee rekening gehouden.

Meer informatie

U bevindt zich hier: