Datum:
11 september 2009
Bron: RIVM (bewerking kiesBeter.nl)
De vitamine D-advisering aan ouders van 1 t/m 3-jarigen kan sterk worden verbeterd. Dat meldt het RIVM. Uit onderzoek blijkt dat de huidige advisering te onduidelijk, ingewikkeld en tijdrovend is.

Ouders hebben mede daardoor niet genoeg kennis over het belang en het gebruik van vitamine D. Dit geldt vooral voor ouders van niet-westerse afkomst. De algemene bekendheid van het belang van vitamine D moet dan ook worden vergroot, benadrukt het RIVM.
Het onderzoek is uitgevoerd door TNO. In het onderzoek is gekeken naar de huidige voorlichting over vitamine D en de factoren die van invloed zijn op het opvolgen van het vitamine D-advies. Uit het onderzoek blijkt dat de huidige advisering aan ouders sterk verbeterd kan worden. Daarnaast is er geen goed voorlichtingsmateriaal voor jeugdgezondheidszorg- medewerkers beschikbaar.
TNO ondersteunt het advies van de Gezondheidsraad om de vitamine D-advisering te vereenvoudigen: 10 microgram per dag voor alle kinderen van 0 tot 4 jaar, met uitzondering van kinderen die flesvoeding krijgen. Dit advies is al overgenomen door de jeugdgezondheidszorg.
Vitamine D is van belang voor sterke botten en tanden. Het verkleint de kans op aandoeningen aan botten en tanden en mogelijk ook het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Omdat jonge kinderen via zonlicht en voeding te weinig vitamine D binnenkrijgen, is een aanvulling van vitamine D voor hen van groot belang. Ouders moeten daarvoor wel weten hoe ze vitamine D-tabletten en druppels moeten gebruiken voor hun kind.
Lees meer over vitaminen
U bevindt zich hier:
- Home
- Vitamine-D advisering kan beter