Vitamine D beschermt tegen darmkanker

Datum: 26 januari 2010

Bron: UMC Utrecht (bewerking kiesBeter.nl)

Mensen met meer vitamine D in hun bloed hebben minder kans op dikkedarmkanker. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek.

Vanuit Nederland werkten het UMC Utrecht en het RIVM mee aan het onderzoek. De deelnemers aan het onderzoek zijn tussen 1992 en 1998 opgenomen in een groot Europees onderzoek naar kanker en voeding (EPIC). Bij de start is bloed afgenomen, daarna zijn de deelnemers 4 tot 11 jaar gevolgd. In die tijd kregen 1248 mensen een vorm van darmkanker. De onderzoekers bepaalden de vitamine D-concentraties in het bloed van deze patiënten en van 1248 controlepersonen.

Mensen met de hoogste vitamine D concentraties in hun bloed blijken bijna veertig procent minder kans te hebben om later darmkanker te krijgen dan mensen met de laagste concentraties.

“Op basis van deze resultaten kan niet geconcludeerd worden dat extra vitamine D in het eten of als supplement darmkanker voorkomt”, stelt dr. Bueno-de-Mesquita, één van de hoofdonderzoekers. “Alleen een klinische trial kan dat bewijzen. Het advies om darmkanker te voorkomen blijft ongewijzigd: stop met roken, beweeg meer, verminder je buikomvang, en beperk het drinken van alcohol en het eten van rood vlees.”

Aanwijzingen dat vitamine D zou beschermen tegen darmkanker bestaan al langer, maar zijn voornamelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Het effect is nu voor het eerst bevestigd in Europa, met bevolkingsgroepen die onderling én ten opzichte van Amerikanen verschillen in dieet en levensstijl. Op welke manier vitamine D precies de kans op darmkanker vermindert is onduidelijk, wellicht deels door invloed op de calcium-huishouding. Een hogere calciuminname vermindert mogelijk de kans op darmkanker. Het lichaam verkrijgt vitamine D voornamelijk door productie via zonlicht in de huid, maar ook voedingsmiddelen zoals vette vis bevatten de vitamine.

Meer informatie

Lees meer over dikkedarmkanker