Studenten drinken gemiddeld meer alcohol dan andere jongeren:
- Ze drinken gemiddeld 16 glazen per week
- Mannelijke studenten drinken gemiddeld 20 glazen per week.
- Vrouwelijke studenten drinken gemiddeld 8 glazen per week.
Leden van een studentenvereniging drinken gemiddeld 23 glazen per week (mannen 27 en vrouwen 12 glazen).
Jongeren van vergelijkbare leeftijd drinken per week gemiddeld 10 glazen (mannen 13 en vrouwen 7 glazen).
Het alcoholbeleid van de studentenverenigingen blijkt een van de bepalende factoren voor het relatief hoge alcoholgebruik:
- De drank is er goedkoop
- Kortingen bij het bestellen van grote hoeveelheden en momenten waarop de drank extra goedkoop is.
- Ook hoeven verenigingsleden hoeven niet altijd cash af te rekenen.
Veel rituele en competitieve spelletjes waarbij het vooral gaat om het drinken van veel alcohol zoals leegdrinkavonden, aktiedrinken, meteravonden en pullenfeesten.
naar boven
Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de studenten wel eens dronken wordt als hij of zij de volgende dag iets te doen heeft. Met name eerstejaars hebben moeite met het plannen van drinkfestijnen. Naarmate studenten langer studeren lukt dat steeds beter. Het merendeel van de studenten blijkt zijn drinkgedrag in ieder geval af te stemmen op tentamenperiodes.
Wat voor invloed kan alcohol hebben op het studeren?
De dag na een avond stevig drinken functioneert het geheugen significant slechter dan normaal. Met name het lange termijn geheugen functioneert slechter met een kater.
Dit blijkt ook uit een onderzoek van dr. J. Vester van de Universiteit Utrecht:
48 studenten werden verdeeld over twee groepen. Een groep kreeg een hoeveelheid alcohol gemend met jus d’orange (vergelijkbaar met 8 – 10 glazen bier) te drinken, terwijl de andere groep alleen jus d’orange kreeg. De avond voor het drinken en de ochtend na het drinken, voerden alle proefpersonen een geheugentest uit, waarbij 15 woorden moesten worden geleerd. Hoeveel woorden men kon herinneren werd meteen na het leren getest (korte termijn geheugen) en een uur daarna (lange termijn geheugen).
Het bleek dat vooral het lange termijn geheugen significant slechter functioneerde bij de drinkers dan bij de niet-drinkers. De kater komt dus later…
Bij het drinken van gemiddeld drie glazen drank per dag (of 25 glazen of meer per week) kan op den duur schade aan de hersenen ontstaan. Functies zoals kritisch en analytisch denken en de flexibiliteit nemen dan af. Jarenlang te veel drinken kan een geleidelijke verschrompeling van de hersenen veroorzaken (bij alcoholisten is er sprake van een krimp van 10 – 15%).
Ten onrechte wordt wel eens gedacht dat alcohol drinken goed is voor de nachtrust. Alcohol drinken kan er voor zorgen dat je gemakkelijker in slaap valt maar de kwaliteit van de slaap is juist minder. Alcohol heeft invloed op de remslaap. Daardoor worden dromen gestoord en wordt je minder uitgerust wakker.
© Trimbos Instituut, 2009
naar boven