Direct naar inhoud
www.kiesBeter.nl gebruikt analytische cookies om het gebruik van de website te analyseren en daarmee de website te kunnen verbeteren. Lees meer over cookies en hoe u cookies kunt uitschakelen. Sluiten

Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over de informatie op KiesBeter?
 

Welke informatie staat op KiesBeter?

KiesBeter is een website van de overheid voor iedereen die goede zorg zoekt. U kunt er lezen wat goede kwaliteit van zorg inhoudt, en waar u die kunt vinden. Bij ieder onderwerp vindt u korte uitleg en richtlijnen voor goede zorg. De richtlijnen beschrijven wat zorgverleners moeten doen. Bij een aantal onderwerpen kunt u kwaliteit van zorginstellingen bekijken en vergelijken. KiesBeter is géén medische encyclopedie. We wijzen u de weg naar goede informatie over aandoeningen met links naar patiëntenorganisaties en betrouwbare bronnen. Bijvoorbeeld www.thuisarts.nl en www.zorgkaartnederland.nl.

Wat is het doel van KiesBeter?

KiesBeter helpt iedereen die zorg nodig heeft om goede keuzes te maken. Dat doen we door de weg te wijzen naar betrouwbare informatie. En door te laten zien welke afspraken (richtlijnen) er zijn voor patiënten en professionals. Ook maken we kwaliteitsinformatie van zorginstellingen openbaar en begrijpelijk. KiesBeter zorgt dat u kwaliteit kunt bekijken en vergelijken en geeft er korte uitleg bij. Verder vindt u vele links naar keuzehulpen. Die helpen om de juiste vragen aan uw arts te stellen. Zo kunt u samen met uw arts de beste behandeling kiezen.

Hoe vind ik de beste arts of zorginstelling?

KiesBeter vertelt niet wie de beste zorgverlener is. Dat is namelijk voor iedereen anders. Wel maken we het mogelijk om kwaliteit van zorginstellingen te bekijken en vergelijken. Dat kan op het tabblad Zorginstellingen. Kies daar een zorgsector en zoek verder op plaats en afstand. Als u op een gevonden naam klikt, opent de informatie. Klik op de knop ‘toevoegen aan vergelijking’ om zorginstellingen te vergelijken.

Staan alle zorginstellingen met hun kwaliteitsgegevens op KiesBeter?

Nee, want niet alle zorginstellingen leveren kwaliteitsgegevens aan. Per sector worden daar afspraken over gemaakt. Het initiatief ligt bij de sectoren zelf. Op dit moment staan de volgende sectoren op KiesBeter: kraamzorg, revalidatiezorg, verpleeghuiszorg, thuiszorg, gehandicaptenzorg en ziekenhuizen & klinieken. Als een zorginstelling de gegevens niet goed of incompleet aanlevert, is publicatie op KiesBeter niet mogelijk. Kijk dan eventueel op www.zorgkaartnederland.nl voor waarderingen van patiënten.

Mijn zorginstelling is van KiesBeter verdwenen. Hoe kan dat?

Dat kan twee redenen hebben. De kwaliteitsinformatie wordt ieder jaar ververst. De oude gegevens verdwijnen dan. Misschien heeft de sector geen nieuwe kwaliteitsgegevens aangeleverd. Het kan ook zijn dat uw zorginstelling de gegevens niet goed of incompleet heeft aangeleverd. Kijk dan eventueel op www.zorgkaartnederland.nl voor waarderingen van patiënten.

Wie maakt KiesBeter?

KiesBeter is een website van Zorginstituut Nederland. Dit is een zelfstandige instelling van de overheid. Het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) is opdrachtgever. KiesBeter heeft een eigen redactie. De teksten worden geschreven door medisch tekstschrijvers, vaak samen met patiëntenorganisaties. De inhoud van de teksten wordt gecontroleerd door de medisch specialisten van Zorginstituut Nederland en door wetenschappelijke verenigingen.

Ik ben een zorgverlener maar sta niet op KiesBeter. Waarom niet?

Op dit moment toont KiesBeter alleen zorginstellingen die kwaliteitsgegevens aanleveren. Dat gaat sectorbreed via een gegevensmakelaar. Hebt u de gegevens wel aangeleverd? Dan is er iets niet goed gegaan en moet u contact opnemen met uw gegevensmakelaar. Hebt u nog nooit gegevens aangeleverd, maar wilt u wel graag op KiesBeter vermeld worden? Dat kan alleen als u kwaliteitsgegevens gaat aanleveren. Neem daarvoor contact op met uw brancheorganisatie. Zij kunnen u informeren over de landelijke afspraken voor uw sector.

De kwaliteitsgegevens van mijn zorginstelling ontbreken of kloppen niet. Wat kan ik doen?

De aanlevering van kwaliteitsgegevens wordt gedaan door een gegevensmakelaar. Als kwaliteitsgegevens ontbreken of niet kloppen kunt u de gegevensmakelaar vragen dit te herstellen. Weet u niet wie de gegevensmakelaar is? Vraag het aan uw brancheorganisatie. Als zorginstelling kunt u adreswijzigingen doorgeven op www.kvk.nl. Adresgegevens op KiesBeter komen rechtstreeks uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Wijzigingen daarin worden binnen 10 dagen doorgevoerd op KiesBeter.

Het adres van mijn zorginstelling klopt niet. Waar kan ik een adreswijziging doorgeven?

De adresgegevens van zorginstellingen komen rechtstreeks uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als zorginstelling kunt u adreswijzigingen doorgeven op www.kvk.nl. Wijzigingen in het Handelsregister worden binnen 10 dagen doorgevoerd op KiesBeter.

Basisveiligheid Verpleeghuiszorg: waar kan ik wijzigingen doorgeven?

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) publiceert de gegevens over basisveiligheid. Die zijn op KiesBeter te bekijken via links op de profielpagina van uw zorginstelling, op het tabblad Basisveiligheid. Klopt de link op KiesBeter niet? Dan heeft uw instelling waarschijnlijk geen toestemming gegeven aan de IGZ voor doorlevering aan KiesBeter. Wij kunnen de link alsnog publiceren als uw instelling die zelf doorgeeft aan KiesBeter. Daarbij moet een bevoegd bestuurslid van uw instelling per e-mail toestemming geven. Klopt het adres van uw instelling of locaties niet? Of ontbreekt het tabblad Basisveiligheid op de profielpagina van uw instelling? Neem voor alle opmerkingen en vragen contact op met onze helpdesk. U kunt bellen of het contactformulier invullen.

Mag KiesBeter de kwaliteitsgegevens van mijn zorginstelling publiceren?

Ja, dat is wettelijk toegestaan. De kwaliteitsgegevens komen uit Zorginzicht.nl. Dat is een openbare bron waar zorginstellingen zelf bepalen welke informatie zij openbaar willen maken. KiesBeter publiceert deze informatie om burgers te helpen bij het zoeken naar goede zorg.

Mijn vraag staat er niet bij.

Stuur uw vraag dan via het contactformulier. Of bel de KiesBeter Infolijn (020 - 797 89 85). Onze helpdesk helpt u graag verder (maandag t/m vrijdag, 9.00 - 17.00 uur).

Staat uw vraag staat er niet bij?

Stuur uw vraag dan via het contactformulier. Of bel de KiesBeter Infolijn (020 - 797 89 85).

Onze helpdesk helpt u graag verder (maandag t/m vrijdag, 9.00 - 17.00 uur).

Welke informatie vindt u op KiesBeter?

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 31 januari 2017.

Deel deze pagina via: