Direct naar inhoud
www.kiesBeter.nl gebruikt analytische cookies om het gebruik van de website te analyseren en daarmee de website te kunnen verbeteren. Lees meer over cookies en hoe u cookies kunt uitschakelen. Sluiten

Aspecifieke lage rugpijn

Belangrijke thema's bij Aspecifieke lage rugpijn:

Ook wel: pijn in de onderrug, spit, lumbago

Lage rugpijn is pijn in de onderrug. Aspecifiek betekent dat er geen duidelijke oorzaak is. De pijn zit in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. Lage rugpijn komt voor bij mensen van alle leeftijden. Bijna iedereen krijgt er in zijn leven wel eens mee te maken. Soms blijft het bij één keer. Maar de rugpijn kan ook regelmatig terugkomen.

De pijn kan erg hevig zijn. Vooral bij bepaalde bewegingen. Of bij zwaar belasten van de rug. Toch is er meestal niets ernstigs aan de hand. Bij veel mensen gaat de pijn binnen enkele dagen over. En bij 9 op de 10 mensen verdwijnt de meeste pijn binnen 4 tot 6 weken.

Misverstanden over lage rugpijn

Over lage rugpijn bestaan veel misverstanden:

  • Veel mensen denken dat de rugpijn een duidelijke oorzaak heeft. Maar dit is meestal niet het geval.
  • De pijn kan heftig zijn. Daardoor denken veel mensen dat hun rug ernstig beschadigd is. Maar dit is bijna nooit zo.
  • Veel mensen denken dat ze het rustig aan moeten doen bij rugpijn. Ze gaan minder bewegen. Of zelfs in bed liggen. Terwijl het juist beter is om actief te blijven. Blijf zo veel mogelijk de normale dagelijkse dingen doen. Dan gaat het herstel sneller.
Verberg

Bij 9 op de 10 mensen heeft lage rugpijn geen specifiek aanwijsbare oorzaak. De rug is niet beschadigd. En er is ook geen ziekte of afwijking aan de rug. Artsen noemen de rugpijn dan aspecifieke lage rugpijn.

Het is niet bekend hoe aspecifieke lage rugpijn precies ontstaat. Maar er zijn wel bekende risicofactoren. De kans op aspecifieke lage rugpijn neemt toe door activiteiten als:

  • Veel tillen.
  • Langdurig werken met een gedraaide of gebogen rug.
  • Werk dat lichaamstrillingen veroorzaakt.
  • Zwaar lichamelijk werk.

Er zijn ook aanwijzingen dat het risico op aspecifieke rugpijn groter is bij:

  • Onvoldoende lichaamsbeweging.
  • Overgewicht.
  • Stress.
  • Lang autorijden.

Bij zo’n 10 procent van de mensen met rugpijn is er wel een specifieke oorzaak. Meestal is er dan iets aan de hand met de wervelkolom (ruggengraat). De bekendste diagnoses zijn lage rughernia en wervelkanaal stenose. KiesBeter heeft een aparte pagina met meer informatie over specifieke lage rugpijn.

Ga naar de pagina Specifieke lage rugpijn.

Verberg

Voor de huisarts is het belangrijk om te weten hoe lang u al rugklachten hebt. En of u vaker last hebt van rugpijn. En welke activiteiten u nog wel en niet meer kunt doen. Hij stelt veel verschillende vragen. Zo krijgt hij een goed beeld van uw klachten. Hij wil ook weten hoe u omgaat met de pijn. Soms doet hij ook lichamelijk onderzoek. Bijvoorbeeld om vast te stellen waar de pijn precies zit. En om te zien welke bewegingen u nog kunt maken.

Wijst het onderzoek door de huisarts niet op specifieke rugpijn? Dan heeft het meestal geen zin om een röntgenfoto of scan te laten maken. Dat levert geen extra bruikbare informatie op. Daarom gebeurt het maar zelden.

De pijn gaat meestal vanzelf over. Heel vaak al binnen enkele dagen. Maar soms duurt het wat langer en kan de pijn wel 4 tot 6 weken aanhouden. De huisarts legt uit hoe u met de pijn kunt omgaan. Het is belangrijk dat u zo actief mogelijk blijft. Blijf zoveel  mogelijk uw gewone dagelijkse dingen doen. Ga zo snel mogelijk weer aan de slag met uw werk of andere taken. Bij erge pijn kunt u paracetamol nemen.

Lees meer over medicijnen bij pijn in de onderrug.

Is er na 4 weken nog weinig veranderd? Dan helpt de huisarts u verder. Het is de bedoeling dat u weer net zo actief wordt als voorheen. Door te veel rust blijven de klachten juist bestaan. Daarom maakt de huisarts samen met u een stappenplan. Dat helpt u om uw activiteiten weer op te bouwen.

Met oefeningen maakt u de spieren in uw rug sterker. En het ontspant de spieren die u eventueel extra gebruikt om de rugpijn te ontzien. U kunt bij het oefenen begeleiding krijgen van een fysiotherapeut of oefentherapeut. Ook een aanrader is meer lichaamsbeweging. Ga bijvoorbeeld zwemmen of fietsen.

Bekijk een filmpje met oefeningen voor de rug.

Rugpijn kan verergeren door angst en stress. Sommige mensen zijn zo bang voor de pijn, dat ze te veel rust nemen. Praat met uw huisarts over dit soort gevoelens. Hij kan u geruststellen. Of u helpen om beter om te gaan met angst en stress.

Sommige mensen blijven last houden. Na 3 maanden hebben ze nog steeds pijn. De rugpijn is dan chronisch geworden. De huisarts helpt u om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Hij kan u eventueel doorverwijzen naar een gedragstherapeut. Die leert u om anders om te gaan met uw lichamelijke klachten.

Lees over het leren omgaan met chronische pijn.

Helpt ook dit niet? Hebt u nog steeds erge pijn? Dan is behandeling in een revalidatiecentrum misschien een oplossing. U kunt daar een speciale training volgen. Tijdens de training krijgt u hulp van een revalidatiearts, psycholoog en een fysiotherapeut of oefentherapeut. Ook bij behandeling in een revalidatiecentrum ligt de nadruk op het leren omgaan met de klachten.

Lees meer over revalidatie bij chronische rugpijn.

Bekijk waar u kunt revalideren.

Er zijn maar heel weinig mensen die een aandoening hebben die met een operatie behandeld kan worden. Soms wordt dan bijvoorbeeld een operatie voorgesteld als het vastzetten van wervels. Of het weghalen van bot uit een wervel. Of het plaatsen van een kunstmatige tussenwervelschijf of implantaatje om meer ruimte tussen wervels te maken. Er zijn ook particuliere klinieken die dit soort operaties aanbieden. Maar de behandeling is lang niet altijd succesvol. Het resultaat is vaak niet bewezen. Daarom worden deze operaties meestal niet vergoed. Vraag dit altijd van tevoren na bij uw zorgverzekeraar. Een operatie brengt ook altijd risico's met zich mee. Laat u daarom altijd eerst goed informeren. Uw huisarts is de aangewezen professional om uw vragen aan te stellen.

Verberg
  • Zorg dat u genoeg beweegt, liefst elke dag. Dat houdt uw rugspieren en buikspieren sterk. Sterke spieren ondersteunen de wervelkolom.
  • Door stress kunnen pijnklachten verergeren. Probeer stress te verminderen. Uw huisarts kan u hierbij helpen. Hebt u stress door uw werk? Praat er dan over met uw leidinggevende of bedrijfsarts.
  • Gebruik pijnstillers alleen in overleg met uw huisarts. U krijgt dan niet te veel, maar ook niet te weinig.
  • Bij sommige mensen verdwijnen de klachten niet. Of komen de klachten steeds terug. Probeer u ondanks de chronische pijn te richten op wat u nog wel kunt. Train wat u nog wel kunt doen. Als het nodig is, onder begeleiding van een therapeut. Het helpt u om beter te functioneren.
  • Wees voorzichtig en kijk kritisch naar het aanbod van operaties door particuliere klinieken. Laat u adviseren door uw huisarts.
  • Het kan prettig zijn om contact te hebben met mensen die ook rugklachten hebben. Zij weten wat u doormaakt. Misschien hebben zij handige tips voor u. Lotgenoten kunt u ontmoeten via de patiëntenvereniging.
Verberg

Zoek contact met lotgenoten

Meer weten over aspecifieke lage rugpijn?

Thuisarts.nl en Zorgvoorbeweging.nl

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 24 oktober 2017.

Deel deze pagina via: