Direct naar inhoud
www.kiesBeter.nl gebruikt analytische cookies om het gebruik van de website te analyseren en daarmee de website te kunnen verbeteren. Lees meer over cookies en hoe u cookies kunt uitschakelen. Sluiten

Premenstrueel syndroom

Belangrijke thema's bij Premenstrueel syndroom:

Ook wel: PMS

De meeste vrouwen voelen zich niet prettig in de dagen voor ze ongesteld worden. Hoofdpijn en pijnlijke borsten zijn veel voorkomende klachten. Ook reageren veel vrouwen emotioneler dan anders.

Sommige vrouwen hebben extreem veel last van dit soort klachten. Daardoor ervaren ze problemen in hun dagelijks leven. Dan is sprake van het premenstrueel syndroom (PMS).

Verberg

De klachten kunnen al twee weken voor de menstruatie beginnen. Bij het begin van de menstruatie verdwijnen ze. Vaak gaat het om een combinatie van lichamelijke en emotionele of psychische klachten.

  • Gevoelige borsten
  • Opgeblazen gevoel
  • Vocht vasthouden
  • Gewrichtspijn en spierpijn
  • Rugpijn
  • Hoofdpijn
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid en concentratieproblemen
  • Slaapproblemen
  • Sombere, angstige of boze gevoelens
  • Huilbuien
  • Onbegrepen gevoel
  • Schuldgevoel ten opzichte van gezinsleden
Verberg

Er is een duidelijk verband tussen de klachten en de menstruatie. Toch is er nooit een hormonale oorzaak voor PMS gevonden. Wel reageren vrouwen met PMS gevoeliger op hormoonwisselingen.

Het is niet bekend waarom iemand PMS krijgt. Het komt relatief vaak voor bij vrouwen die ouder zijn dan dertig. En bij vrouwen die kinderen hebben gekregen. Verder komt PMS meer voor in bepaalde families.

Verberg

Er bestaat geen lichamelijk onderzoek dat kan aantonen dat u PMS hebt. De huisarts of gynaecoloog gaat af op uw verhaal. Hij kan u vragen om een paar maanden een dagboekje bij te houden. Zo kunt u zien of de klachten inderdaad samenhangen met de menstruatiecyclus.

Met de PMS-kalender kunt u erachter komen of u PMS hebt.

Uw arts bespreekt eerst met u wat u zelf aan de klachten kunt doen. Een gezonde levensstijl heeft vaak een positieve invloed. Ook helpt het om met uw naasten over de klachten te praten. Dat leidt tot meer begrip en minder conflicten. Daarnaast kunt u in uw planning rekening houden met de klachten.

Eventueel kan de arts ook medicijnen voorschrijven. Misschien hebt u baat bij de anticonceptiepil (de pil). Die zorgt ervoor dat er minder hormoonwisselingen zijn. Er zijn nog andere medicijnen die verlichting kunnen bieden. Bijvoorbeeld antidepressiva. Dit zijn medicijnen die ook werken bij een depressie.

Sommige vrouwen hebben zoveel last van PMS dat ze hun eierstokken laten verwijderen. Maar dit is een ingrijpende operatie. U komt dan vervroegd in de overgang.

Verberg
  • Ga meer bewegen. Als u regelmatig beweegt, zit u lekkerder in uw vel. U kunt de klachten dan beter opvangen.
  • Eet gezond. Ook gezonde voeding zorgt ervoor dat u zich beter voelt. Sommige mensen merken dat de klachten verergeren door zoetigheid, alcohol en cafeïne (koffie, thee en cola). Gebruik deze voedingsmiddelen dan liever niet.
  • Geef uitleg aan uw partner en andere naasten. Ze begrijpen dan beter waarom u soms ‘zo anders’ bent.
  • Houd rekening met moeilijke dagen. Bij een regelmatige cyclus weet u van tevoren wanneer u PMS-klachten krijgt. Doe het op deze dagen rustig aan.
  • Zoek afleiding. U hoeft dan niet steeds aan de klachten te denken.
Verberg

Zoek contact met lotgenoten

Meer weten over premenstrueel syndroom?

Bron: NVOG

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 12 maart 2018.

Deel deze pagina via: