Direct naar inhoud
www.kiesBeter.nl gebruikt analytische cookies om het gebruik van de website te analyseren en daarmee de website te kunnen verbeteren. Lees meer over cookies en hoe u cookies kunt uitschakelen. Sluiten

Slaapproblemen

Belangrijke thema's bij Slaapproblemen:

Slaapproblemen komen veel voor. Ongeveer één op de drie Nederlanders heeft er wel eens last van. Er zijn verschillende soorten slaapproblemen. Slapeloosheid (ook wel: insomnie) komt veruit het meeste voor. Hierbij kost het moeite om in slaap te vallen of door te slapen.

Lees meer over de verschillende soorten slaapproblemen.

Verberg

Bij slapeloosheid kunt u last hebben van de volgende klachten:

  • U valt niet in slaap.
  • U wordt ’s nachts wakker en valt niet meer in slaap.
  • U wordt meerdere keren per nacht wakker.
  • U wordt te vroeg wakker.

Daardoor hebt u overdag ook problemen. U voelt zich niet uitgerust. Misschien bent u chagrijnig of kunt u zich niet concentreren. U reageert langzamer dan normaal. Dat kan gevaarlijk zijn in het verkeer.

Officieel is sprake van slapeloosheid als u minstens drie keer per week slecht slaapt en daardoor overdag problemen hebt.

Verberg

Voor slapeloosheid is vaak niet één duidelijke oorzaak aan te wijzen. Verschillende zaken kunnen een rol spelen. Misschien hebt u spanningen of zorgen die u uit uw slaap houden. Ook leefgewoonten hebben invloed. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om ’s avonds nog heel actief te zijn. Of om veel te eten of te drinken. Ook uw leeftijd is belangrijk. Bij het ouder worden neemt de kwaliteit van de slaap af. U slaapt dan minder diep.

Soms hangt de slapeloosheid samen met een andere (lichamelijke of geestelijke) aandoening. Bijvoorbeeld slaapapneu, een depressie of een angststoornis.

Mensen met slaapproblemen komen vaak in een vicieuze cirkel terecht. Ze zijn erg bang dat ze niet kunnen slapen. Dit geeft veel stress. Daardoor gaat het slapen nog slechter.

Verberg

Hebt u al lange tijd last van slapeloosheid? Bespreek uw klachten dan met de huisarts. Samen onderzoekt u welke zaken u uit de slaap houden. De arts stelt veel verschillende vragen. Maakt u zich ergens zorgen over? Wat doet u in de avonduren? Gebruikt u medicijnen? Doet u wel eens een middagdutje?

U kunt ook een slaapdagboek bijhouden. Een week lang noteert u alles wat met uw slaap te maken heeft. Dat geeft meer inzicht in het slaapprobleem.

Lees meer over het slaapdagboek.

Samen met uw arts bekijkt u wat u kunt doen om de slapeloosheid aan te pakken. Vaak helpt het al om bepaalde gewoonten te veranderen. Houd bijvoorbeeld een vast ritme aan. Gebruik de slaapkamer alleen als slaapkamer. Probeer te ontspannen voor u naar bed gaat. Kijk ’s avonds niet te veel op uw telefoon of tablet.

Uw huisarts of de praktijkondersteuner kan u hierbij begeleiden. U kunt ook een slaapcursus volgen, bijvoorbeeld bij een GGZ-instelling of een thuiszorginstelling. In zo’n cursus is veel aandacht voor goede slaapgewoonten.

In de tussenliggende periode kan de huisarts slaappillen voorschrijven. Deze zijn maar voor korte tijd. Ze lossen het slaapprobleem niet op.

Lees meer over medicijnen bij slapeloosheid.

Verberg
  • Probeer het slaapprobleem te relativeren. Vaak slaapt u meer dan u denkt. En zo erg is het niet als u een tijdje slecht slaapt.
  • Van de huisarts krijgt u slaapadviezen. Ook op internet zijn veel tips te vinden. Volg de adviezen op.
  • Probeer iets aan spanningen en stress te doen. Misschien kunt u de oorzaak aanpakken. Ontspanningsoefeningen kunnen ook helpen.
  • Beweeg voldoende: minstens een half uur per dag. Sporten en bewegen kunt u het beste overdag of aan het begin van de avond doen.
Verberg

Met het ouder worden verandert de slaap. Veel ouderen slapen minder lang en minder diep dan vroeger. Hiervoor zijn verschillende oorzaken. Misschien bent u minder actief dan vroeger. Of doet u overdag regelmatig een dutje. Lichamelijke klachten of medicijnen kunnen uw slaap ook beïnvloeden.

Slapeloosheid kan ook ontstaan of erger worden als u plotseling van omgeving verandert. Bijvoorbeeld als u onverwachts naar het ziekenhuis of verpleeghuis moet. Dat is vervelend, want een goede nachtrust is juist belangrijk voor uw herstel. Uw behandelaars kijken daarom serieus naar uw slaapprobleem. Zij bespreken met u wat eraan gedaan kan worden. Eerst proberen ze de oorzaak te achterhalen en op te lossen. Daarnaast geven zij slaapadviezen. Ouderen die zijn opgenomen in het ziekenhuis of verpleeghuis krijgen soms ook een slaapmiddel (melatonine).  

Lees meer over slaap en leeftijd.

Bekijk het stappenplan bij slaapproblemen in het ziekenhuis of verpleeghuis.

Verberg

Lees ook op KiesBeter over

Fonds Psychische Gezondheid en NVvP

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 22 juni 2018.

Deel deze pagina via: